Светът е оцелял, защото се е смял*
В очакване на сблъсъка между цивилизациите
Предложение за етнически мирен нов културен модел


Калин Николов

 Сн. Мариян Карагьозов:  Демонстранти  пред „Св. София“ след обявяването на решението за превръщането ѝ в джамия. Източник БНР

Спомням си една изложба с картини от направлението на „ориенталистите“, когато към моята група са приближи известна в света на изобразително изкуство любителка на светските прояви.

– Винаги съм смятала, че това са неща, които си обяснявам трудно! Може би те са замествали „Плейбой“ и порноиндустрията… Трябва ли да се показват?

– Всъщност – отговорихме ние – проблемът не е в ориентализма, а в ориентацията. Ориент е обратното на Occident: източният свят, различен от западния. Както се знае обаче, арабите пишат от дясно на ляво, а ние от ляво на дясно. Тайната е, че тези картини носят същото – за да ги разберем ни е необходимо да ги гледаме от другата им страна…

– Не ми се иска да бъда невъзпитана, но и от тази и от онази това не са ли едни наръчници за мастурбация! (Както е известно някои жени обичат да употребяват жаргон или да стимулират фантазиите ни.)

Едуар Мане „Олимпия“

– И какво от това, когато в тях  се редуват веселие и сладост…

Тогава към нас се присъедини и друг човек, очевидно млад и интелигентен арабин.

– На мен това също не ми допада. Това определя западната персонална точка в представянето на ужасните образи на арабите в един циничен постколониален дискурс  като дефинира изкривените им образи, които нямат нищо общо с действителните им характерности. Безобразна жанрова измама! (И ни припомни думите на американския хуманитарист от палестински произход Едуард Саид, че ориентализмът е „западен стил за доминиране и власт над Ориента“)

– Струва ми се обратното, – казахме ние – чрез него светът на Изтока ни е завладявал и продължава да го прави… Иначе сме напълно съгласни:  Според повечето изкуство Ориентът присъства финансово  във  въображение ни,  чрез образи на хищни тъмни сили, жестоки конници, измамни мъже (шейхове, деспоти и терористи) , пасивни сластни жени, нуждаещи се от спасение (коремно танцуващи в хареми с изобилие от воали). Ориенталецът в изкуството е измамник, чиято дума не е достоверна никога, и който  разбира както никой друг в света възможностите на езика да мами. Ориентът е място на зловещи пустини и брутални общности, без история или цивилизация…

– Самият аз идвам от свят на опростено комплексно представяне. Разбирам и едните и другите. Моите прадеди са се борили за свободата си от оковите на Ориента. Има страхотни герои. Един от тях  е основател на Художествената ни академия, преди това е бил осъждан на смърт и заточен в пустинята заради въстаническата си активност, Константин Величков се казва.

Константин Величков

–Но като художник е рисувал жени от харемите и негри-слуги…

Художник: Константин Величков

И дамата с думите за мастурбация, и изнервения млад човек от Близкия Изток , а и останалите замълчаха. После някой мъдро каза:

– България отново е пресечната точка на равновесието в разума. Отново ни се напомни, че нещата не са никак прости. Я да вземем да се обединим в една фирма, която ще прерисува тези картини и когато ги продаваме на арабски граждани, слугините ще са примерно финландки, когато продаваме на китаец – първо ще го питаме какви ги иска…

*Автор на крилатата фраза „Светът е оцелял, защото се е смял“ е Родой Ралин, който я съчинява за девиз на Дома за хумор и сатира в Габрово.

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter