Новите дрехи на концептуалистите
Феноменалните банани и героите на нашето време
О, банан, сладък банан, ти растеш и тук и там…*


Калин Николов

В петък, корицата на The New York Post пламна. Поводът бе една творба, представляваща банан: Банани! Светът на изкуствата полудява. Един банан, залепен със сивкава лепенка за стената. Но, който беше откупен на панира за изкуство Art Basel Miami за 120,000 долара! След първата покупка следваха още две.

Еманюел Перотин, собственик на галерията, която представя това – Galerie  Perrotin, заяви в същото време изненадано, че шумът около случилото се му се струва „напълно неочакван.“ Дали в такива моменти не е полезно да ни напомнят въпроса, зададен от големият американски журналист Морли Сафер в култовото му предаване „60 минути” : можем ли да считаме писоара на Марсел Дюшан и прахосмукачките на Джеф Кунс за изкуство? Дали в духа на подобни мисли не идва и направеното от Маурицио Кателан?

И наопаки, за трима купувачи в Art Basel Miami, които тази седмица платиха между 120 000 и 150 000 долара съответно за три такива парчета, отговорът е, безспорен. Да, изкуство е… Роденият през 1960 г. в Падуа Маурицио Кателан е работил по различно време като готвач, градинар и охранител. Той започва кариерата си, като прави мебели за собствения си апартамент, наричайки ги „функционални мебели с творчески последици“. Творбите му са провокативни. Той става особено известен с работата си La Nona ora от 1999 – восъчната  фигура на Папа Йоан Павел II, легнал на една страна, блъснат от парче метеорит. Работа, купена за 800 хиляди долара.

Последва „Америка“ – тоалетна  чиния от злато. Така че излишно е да казваме, че Маурицио Кателан отдавна е майстор в генерирането на спорове. Златната му тоалетна наскоро бе открадната – един от най-коментираните факти през годината. Крадците се бяха проникнали в замъка „Бленъм“, където е роден Уинстън Чърчил. До тогава тоалетната „Америка“ беше изложена в музея „Гугенхайм“ в Ню Йорк за година. През този период тя е била използвана от около 100 000 души. Не съм убеден в думите на галериста за неочакваността. Перотин инсталирала предварително камера в залата, за да фиксира с нея реакциите на публиката.

 Имате работа като „Мона Лиза“, където всички идват да я разгледат, да направят снимки с нея и да обсъдят видяното, го цитират да казва също. И друго! Символът на #cattelan сега е популярен хаштаг в Twitter – с  хора, публикуващи изображения на всякакви предмети, залепени на стената (кроасан, лимон, Nutella). Перотин застава сериозно до художника, с когото е работил в продължение на 27 години. Маурицио е чист гений, каза той: Виждам магията да се случва по различни поводи.

Маурицио Кателан

И все пак – това  новаторска работа ли е, скъпоструваща шега или може би е реален експонат? Кателан замисля отначало произведението като скулптура, оформена като банан, казват в галерията, и донесе банан със себе си, когато пътуваше, като го окачи в хотелската си стая, „за да намери вдъхновение.“ Той последователно изпробва няколко материала – смола, бронз и др. преди да реши да използва истински банан. Творбата е подходящо озаглавена като „Комедиант“, а Перотин каза, че това е първото ново изкуство, което Маурицио Кателан представя на подобно място след повече от 15 години. Още повече, че като художник Кателан непрекъснато изненадва с нещо арт света. След голямата си ретроспектива през 2011 г. в Гугенхайм, той например обяви, че официално се оттегля от творческа дейност. Но след това се завърна в същия този напуснат свят със златната тоалетната през 2016 година. Що се отнася до родовата линия на самите банани, те не носят специален произход. „Моят асистент го купи в магазин за хранителни стоки в Маями“, каза Перотин за плода, който е изложен в галерията му. Все още не е ясно какво ще правят собствениците на инсталациите, когато бананите им изгният.

Какъв е проблемът в редовната смяна на банана?, пита Перотин:  Всеки редовно сменя цветята във вазите у тях.

Сертификатът, който придружава работата, включва наръчник за инсталиране, заяви говорител, като добави, че „инструкциите на Маурицио са умишлено неточни“.

Всички произведения на изкуството струват много пари, твърди Перотин:  Клиентите купуват идеята, остроумието, провокацията; те купуват и сертификат. Покупката – добавя  Перотин – е  част от произведенията на изкуството. Без нея то е нищо.

Един от бананите беше купен от Сара Анделман, основателка на парижкия концептуален магазин Colette – първата ѝ голяма покупка на изкуство.

Знаех, че това ще бъде феномен – каза  Анделман в телефонно интервю от Париж – този  банан на стената. Анделман отрече да ими угризения на купувача и твърди, че отдавна се възхищава на Кателан. Тя планира да окачи сертификата, придружаващ банана в офиса си, ако не може да показва самия банан. Това наистина отразява нашето време – каза  Анделман.

*Строфа от детска песничка: Във Африка маймуните танцуват само румба. О, банан, сладък банан, ти растеш и тук и там…

 

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter