#МалкиСофийскиИстории
#МалкиСофийскиИстории… с идеи
Архитект Петър Диков предизвиква кандидатите за столични кметове, като им предлага градоустройствени идеи във фейсбук профила си


арх. Петър Диков

Както обещах, от днес започвам нова поредица – „Малки Софийски Истории с идеи“. Това са материали за идеи, по които съм работил, но не постигнах резултат. А идеите, според мен, си струват и ги подарявам на кандидатите да управляват София, който иска и който може да ги използва. Ще ви представям по една всеки ден без 6-ти септември, 19 септември и 22 септември… до 28 септември… – защото на 29.09.2023 г. започва предизборната кампания. Три от историите са в две части…

Започвам тази серия с един цитат от книгата ми „Вече съм го казал… и какво от това“, която е писана 2008-2010 г…с надеждата, че нещо все пак ще се промени…

„Смятам, че години наред няма публичен дебат за важните неща, които се случват и които не се случват, а трябва да се случат, за това какво не трябва да правим, какво трябва да правим и как трябва да го правим, за да заживеем по-добре.

Ние тотално заменихме разговорите за важните неща с дебати по лични, партийни, криминални и ежедневни битови проблеми.

Много говорим и се караме, но основно за личните вражди, за политическите ежби, за криминалните екшъни, за битовите проблеми.

А дебатът за общото бъдеще, за това какво, а не кого трябва да сменим, за това как да си върнем повече от милион емигранти, как да убедим децата си да останат в България, а не да избягат в чужбина, как да живеем по-добре, как да имаме по-добро настояще и мотивиращо бъдеще – този дебат за съжаление, не го водим…“.

В края на всеки материал ще предлагам един, два или три въпроса, с които предизвиквам журналистите, които ще водят дебатите на кандидатите… защото от медиите в много голяма степен зависи дали дебатите ще останат в злободневното или ще се отправят към идеи за бъдещето… общото ни бъдеще… защото който и да управлява, бъдещето е за всички нас…

В Софийската агломерация може и трябва да има градска железница

Част първа

В София от много години се говори за използване на железопътната система в Столичната агломерация за нуждите на градския транспорт. Остават обаче само приказките и „добрите“ намерения. Явно няма истинско желание, политическа воля и целенасочена упоритост за реализация на тази идея, отдавна позната и работеща в Западна Европа. Развитието на регионална градска железница като важен и необходим транспорт за придвижване в градски агломерации е все по-използвано в съвременния силно урбанизиран свят и се очертава като все по-търсено и добро решение в днешните модерни екологични времена.

В София и близката ѝ околност има изградена от нашите предци сравнително добре развита ж.п. мрежа, която за съжаление в последните десетилетия не се използва рационално. Специално искам да уточня, че нямам предвид бившата софийска околовръстна линия, която бе демонтирана, понеже не би могла да има никакво участие във вътрешноградския транспорт. По този проблем съм писал вече… В същото време развитието на метросистемата на Столицата ни не само не конкурира, а напротив, дава допълнителни възможности на една бъдеща регионална градска железница, възможности, които биха могли рязко да увеличат ефективността на такава железница. Метротрасетата вече имат изградени метростанции, които дават връзка с ж.п. мрежата, а са предвидени в бъдеще и нови такива. На Първи метродиаметър има изградена метростанция при ж.п. гара Искър и е предвидена нова при ж.п. гара Обеля, а при метростанция Охрид е предвидената, но нереализирана ж.п. спирка „Западен парк“. На Втори метродиаметър има изградена метростанция с връзка с Централната Софийска ж.п. гара, а Трети метродиаметър има връзка с ж.п. спирка „Горна баня“.

Тези трансферни точки между метро и железница, както и възможностите за връзки с другите видове градски транспорт на останалите ж.п. спирки и гари в София са много добра перспектива за удобен превоз на пътници от населените места в Софийската агломерация от и до столицата, а вътре в самия град между периферните му квартали, както и между тях и центъра. Това развитие би дало много добри ефекти – разтоварване на града от продължаващия миграционен натиск от съседните на Столицата общини, съществено намаляване на автомобилния трафик от и към София, удобства и по-бързо придвижване на гражданите вътре в самия град, сериозни екологични ползи.

Най-перспективната линия на бъдеща градска железница е Перник – Централна Софийска ж.п. гара – Елин Пелин. Какво е наличното състояние на нещата по това трасе – има влакове от посока Перник към София, които стигат до Централна гара. От посока Елин Пелин през града и другите седем спирки има само преминаващи влакове от и до по-далечни дестинации, като от тях много малко спират и всички те отново са до Централна гара.

За да добием представа какви обаче са възможностите на тези трасета, взимаме едно налично разписание на примерно взет влак – № 50271, който тръгва от Централна гара, достига до Перник и спира на всички осем спирки между тях:

Централна гара София тръгва – 9.26

Захарна фабрика пристига – 9.32 тръгва – 9.33

Спирка Г. Баня – метро пристига – 9.40 тръгва – 9.41

Гара Горна Баня пристига – 9.42 тръгва – 9.46

Владая пристига – 9.56 тръгва – 9.57

Драгичево пристига – 10.03 тръгва – 10.04

Даскалово пристига – 10.06 тръгва – 10.07

Метал – спирка пристига – 10.09 тръгва – 10.10

Перник Разпредел. пристига – 10.13 тръгва – 10.14

Перник пристига – 10.18

Разписанието показва, че разстоянието от 32 км. е с общо 10 спирки и се преминава при сегашната организация и възможности на превозния състав за 52 м. Или ефективната скорост на придвижване е 37 км./ч.

За трасето Централна Софийска железопътна гара – Елин Пелин отново взимаме наличното разписание на един случайно избран влак – 10113 София – Пловдив, който спира на всички спирки между тях:

Пристига Тръгва

Централна гара София 11.45

Подуене пътническа 11.52 11.53

Подуене разпределителна 11.56 11.56

Смирненски 12.00 12.00

Искърско шосе 12.04 12.04

Искър 12.06 12.07

Казичене 12.13 12.14

Верила 12.21 12.21

Елин Пелин 12.27

Разстоянието между София и Елин Пелин е 29 км.., с осем спирки и се преминава за 42 мин. или средната ефективна скорост на придвижване при сегашната организация и възможности на превозния състав е 41 км./ч.

И така общо от Перник до Елин Пелин разстоянието е 61 км., с 18 спирки и се преминава за 95 мин. или ефективната скорост на придвижване е 39 км./ч. Само за справка ефективната скорост на метрото е 38 км./ч.

По трасето има три съществуващи връзки с метрото и една предвидена нова. По него има и много налични жилищни квартали, а също така и съществуващи както и зони за приложение на труд – Производствена зона гара Искър, производствена зона Казичене, производствена зона Елин Пелин и производствена зона Перник. Има предвидени за бъдещо развитие индустриални зони като Юбилейна гара, Трудови казарми и др. Свързва със София и два града – Перник със 70 хил. жители и Елин Пелин с 10 хил. жители. Значителна част от живеещите в тях пътуват често или постоянно за работа и услуги в Столицата, като понастоящем ползват основно лични леки автомобили.

Друго важно трасе за възможна и ефективна градска железница е Своге – София. Сега по това трасе от Централна гара до Своге пътуват 21 влака на денонощие, от които 9 са бързи, които тръгвайки от Централна гара спират само на София Север и Своге. Другите 12 са пътнически, пътуват до Лакатник, Мездра, Враца, Плевен, Горна Оряховица, Лом и Силистра и спират на всичките междинни десет спирки до Своге.

Ето отново разписание на един примерно взет пътнически влак – 20201 за маршрута София – Своге:

Пристига Тръгва

Централна гара София 17.30

София Север 17.35 17.36

Илиянци 17.41 17.42

Кумарица 17.48 17.48

Курило 17.52 17.53

Ромча 17.59 17.59

Владо Тричко в 18.02 18.02

Луково 18.06 18.06

Реброво 18.09 18.10

Томпсън 18.15 18.15

Орлин 18.20 18.20

Своге 18.23

Разстоянието между София и Своге е 42 км., има 11 спирки и гари, и се преминава за 53 мин. или с ефективна превозна скорост – 47 км./ч.

Третата възможност за градска железница е Сливница – София. Ето наличното разписание на примерен влак – 10202:

Пристига Тръгва

Централна гара София 7.30

Надежда – спирка 7.34 7.34

Връбница 7.37 7.37

Обеля 7.40 7.40

Волуяк 7.43 7.49

Костинброд – спирка 7.55 7.55

Костинброд 7.58 7.59

Петърч 8.07 8.08

Сливница 8.15

Разстоянието е 31 км., с 8 спирки и се преодолява за 45 мин. при ефективна превозна скорост 41 км./ч.

Следва продължение и предложение…, източник Petar Ivanov Dikov

 

 

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter