Нашествието на варварите
МАРТИН ДИМИТРОВ: „Фейсбук“ и „Meta“-конспираторите
Когато започнеш да гледаш на глупостта и на радикализма като на възможен пазар, тя вече ти е спукана работата


Мартин Димитров

Независимо дали ще се разбере с ЕС относно регулациите и съхраняването на данни, „Фейсбук“ е обречена — поне в този си вид. И това дори няма нищо общо със сегашния срив на акциите на социалната мрежа.

Просто дойдоха варварите. Дойдоха плоскоземците, пиячите на белина, вярващите в чипирането и мега-конспираторите. Или мета-конспираторите, както може би е по-точно да бъдат определени. Всички тези групи представляват варварите на дигиталното ни съвремие.

А — както знаем от историята — всяка една империя се разпада тогава, когато дойдат варварите.

Практически „Фейсбук“ приключи процеса на колонизация

На класически мисионерски принцип — така, както навремето са го правили испанците, британците и французите — социалната мрежа обучи милиони хора, които започнаха работа в десетки хиляди компании по света и се заеха да ги дренират: всеки месец тези фирми заделяха бюджети за „Фейсбук“, в огромна част от случаите с неясен ефект и резултат.

Това е класически модел на колонизация от епохата, последвала Великите географски открития, не е нещо ново, измислено от Зукърбърг.

Благодарение на колонизацията, осъществена от „Фейсбук“, възникнаха нови професии. В корпорациите започнаха да работят хора, които се водят „специалисти по социални медии“, чието основно занимание е да задават въпроса: „А нещо за „Фейсбук“ имаме ли?“.

Или както ги нарича Майкъл Грабер: bullshit jobs

Естествено, цялата тази маса хора трябва да храни себе си, но най-вече трябва да храни „Фейсбук“. И, както винаги става — тези нужди отключиха алчността и увеличиха нивата на компромис. Зукърбърг стана все по-агресивен в рекламния си подход, а тъй като за компаниите броят на лайковете, харесванията и споделянията стана новата валута – така  им беше вменено – всички  си затвориха очите пред варварите. Затвориха си очите пред все по-големия брой радикални групи, пред фалшивите новини, пред пълните глупости и лудости, които варварите започнаха да бълват. Защото, в края на краищата и варварите лайкват и споделят.

Когато започнеш да гледаш на глупостта и на радикализма като на възможен пазар, тя вече ти е спукана работата

Всичко това произведе един голям лайк. И нищо повече. Никога не трябва да забравяме обаче, че има нещо абсолютно безпощадно в тоя живот, и то се нарича „пазарна икономика“.

Лайк може да храни къща известно време, но няма как лайк да храни къща цял живот.

Ако до момента не сте, надявам се, че сега разбирате огромната ирония в рекламата ни на „Гурменица“. Покрай „Фейсбук“ хората позагубиха и вкуса, и чувствата и емоциите си — не само за ирония, но и за самоирония.

А имаме нужда да се върнем към чувствата си.

Прочетено във фейсбук профила Martin Dimitrov

 

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter