Болница „Аджибадем Сити клиник“, или както е пo-известна болница „Токуда“ е най-голямото болнично заведение в София и третото в България след болниците в Пловдив и Варна. Лечебното заведение е построено и развито с частни инвестиции. Болницата разполага с 575 болнични легла, 37 клиники и отделения, с 3 операционни блока и 22 хирургични зали. В лечебното заведение работят общо 1300 души, от които 350 са лекари. Средно на година се обслужват 280 000 пациенти, раждат се над 900 деца и се извършват близо 13 000 операции.
Болницата е с много добра база, качествен медицински персонал и след реализирането на транспортната връзка към бул. „Черни връх“ с добра транспортна достъпност. Големите проблеми обаче са паркирането и недоброто обслужване с градски транспорт – спирките и на метрото, и на трамвая, и на автобусите са доста отдалечени. Всеки, който е ползвал услугите на това уникално здравно заведение, се е сблъсквал с недостатъчните паркоместа и опашките от коли, чакащи на улицата, за да могат да влязат в паркинга. А работещите в болницата със сигурност се сблъскват всекидневно с този проблем.
Решаването на проблемите на една частна фирма е логично да бъде задача на самата фирма. Но когато това е болнично заведение с такива параметри като болница „Токуда“, която обслужва пациенти не само от София, но и от цяла България, според мен общината е длъжна да подпомогне за решаването на проблема с паркирането, още повече, че става дума за обслужване на болни хора. Освен паркирането пред болницата има и още един важен въпрос за решаване – осигуряването на възможност за кацане на медицински хеликоптер, за да може да се ползва по-добре потенциала и при обслужване на спешни случаи.
Проблемите на медицинското заведение с паркирането ми постави за пръв път през 2008 г. тогавашния директор Румен Сербезов – човекът с решаващ принос за идването на тази най-голяма японска инвестиция в България. Това ми даде повод още през 2009 г. да започнем проучване за възможности за изграждане на нов паркинг към болницата. При разработването на проекта за продължението на ул. „Атанас Дуков“ по трасето на бившата околовръстна ж.п. линия в посока запад към Хладилника и бул. „Черни връх“ установих, че от западната страна на болницата има много голям терен, собственост на Министерство на отбраната, който в южната си част видимо не се използва. Заедно с проекта за улицата започнахме изследване на възможностите за изграждане на етажен паркинг в югоизточната част на този терен, която е в непосредствена близост до медицинския комплекс. За достъп до такъв евентуален паркинг, както и до улицата от запад на болницата, бе предвидено и в последствие изградено разтеглено кръгово кръстовище, с което се дава възможност за връзка на юг към новия комплекс „Хладилника“, а на север с евентуалния нов паркинг. По моя молба проведох среща с началника на военното поделение, на която получих принципно съгласие за възможността да бъдат предоставени 4,5 дка в югоизточната част на терена. Решението обаче е на Министерството на отбраната и освен това той постави искане да бъдат компенсирани със същия по големина терен в северната част на поделението. На този терен са разположени обекти на поделението, а е собственост на Столична община.
За реализирането на такова решение бяха проведени разговори с премиера Борисов , с министъра на отбраната Ненчев и с кмета на район Лозенец – Дреков – хората от които зависеше решението и беше получено тяхното принципно съгласие.
Беше разработена идея за етажен паркинг на 4 етажа с капацитет от 400 автомобила и с хеликоптерна площадка на покрива. Там идеята бе да бъдат осигурени основно паркоместа за работещите в болницата и по-дълго пребиваващи пациенти, а сегашният паркинг да остане основно за граждани, дошли за преглед и консултации. Хеликоптерната площадка на покрива беше за осигуряване на въздушна спешна помощ.
След като напуснах проектът не получи развитие, както впрочем не получи развитие и кръговото кръстовище на ул. „Атанас Дуков“ и бул. „Никола Вапцаров“, въпреки че има влязло в сила градоустройство. Пациентите продължават да чакат на опашка за паркиране, медицинският персонал продължава да има проблеми с паркирането, а цената за паркоместо вече е 5 лева на час. Може би с такава цена управата е искала да ограничи достъпа до болницата с автомобил, но всеки знае, че когато става дума за здраве, проблемът с парите е маловажен… така че 5 лева на час си е чисто използване на дефицит за печалба…
Решение все пак има и надявам се някой ден болница „Аджибадем сити клиник“ да получи паркинг за лекари и пациенти и хеликоптерна площадка… и кръгово кръстовище…
Възможни въпроси:
- Трябва ли общината да подпомогне решаването на проблема с паркирането на големите болници в София?
- Как общината ще участва в осигуряването на хеликоптерни площадки за спешна медицинска помощ?