ПО ПЪТЯ… 65. Пътеводител за граждани и фирми
Една градоустройствена одисея в началото на XXI век
Една от най-значимите крачки, които Направление „Архитектура и градоустройство“ – НАГ към Столична община направи в посока към отворена и прозрачна общинска администрация бе създаването в края на 2006 г. на сайт на направлението.
Мисля, че за тази крачка може да се използва култовата реплика на Нийл Армстронг – една малка крачка, която е голям скок в развитието…
Идеята за създаването на сайта бе свързана с Общия устройствен план на София.
Планът, който Народното събрание прие на 21.12.2006 г., след като 45 години София се управляваше от план от 1961 г. трябваше, съгласно изискванията на Закона за устройство и застрояване на Столична община, да бъде коригиран и подобрен в сравнително кратко време.
Стремежът ни тогава беше и приетият ОУП и работата по тези корекции да станат достъпни за всеки гражданин и всеки да знае какви са предвижданията както за неговия квартал, така и за града като цяло.
По наше мнение информирането на гражданите и бизнеса за Плана и промените тогава бе необходимо, за да може всеки, който желае, да се запознае и да получи възможност да каже мнението си, да представи предложенията и/или критиките си.
През 2008 и 2009 г. усилията ни бяха насочени не само към провеждане на обществени обсъждания в 24-те района на София, както се изискваше по закон, а и към разпространението на подготвените промени в новия План. Освен популяризирането през сайта, тогава направихме и повече от 10 000 CD със записани всички елементи от ОУП, които се раздаваха безплатно заедно с вестник „Стандарт“, един от водещите всекидневници тогава.
След старта в края на 2006 г. от работа по изготвяне на сайт, който да подпомогне гражданското участие в работата по новия ОУП, през следващите 2007 г. и 2008 г. се насочихме към създаването на сайт, който осигурява достъп на гражданите до всички планове и проекти, както и до много друга важна за софиянци информация в областта на архитектурата, градоустройството и кадастъра.
И това стана стратегическа посока в нашата работа…
Проблеми безспорно имаше, като всяко ново начинание – и с дизайна на сайта, и със съдържанието му, и разбира се с поддръжката му. Поддръжката по онова време бе изцяло от служители на направлението и то без никакво финансово обезпечаване.
Още в началото имаше и куриози – например с обявяването на името на сайта – Sofia-agk.com веднага някои запитаха защо „agk“, което според тях значело „акушеро-гинекологична клиника“. Обяснихме, че това значи „архитектура, градоустройство, кадастър“ и не сменихме името…то е такова и сега…
Сайтът се разработи в края на 2006 г. И в него за пръв път в България Общ устройствен план ставаше публичен. Години по-късно това стана законова норма. От края на 2007 г. сайта в неговата цялост заработи. И за пръв път в България в сайт започнаха да се качват и всички новоприети подробни устройствени планове.
В медията за пръв път в практиката на Столичния общински съвет започнахме да качваме доклади – докладите на главния архитект до СОС както с текст, така и с графични приложения. Това бе важно не само за общинските съветници, които имаха възможност предварително да се информират подробно и в цялост с тези доклади, но и за гражданите и фирмите.
При разработката на сайта, както и в изготвянето на Пътеводителя, основната организационна работа свърши отново Елена Василева.
Имаше и любопитен случай – тя няколко дни подред идваше на работа видимо недоспала и с тъмни кръгове около очите. Когато я попитах има ли някакъв проблем, се оказа, че нашият сайт е хакнат и някой качва в него стотици порнографски снимки. И тя по цяла нощ ги трие и то една по една. Това впрочем беше и моята първа среща с проблема сигурност на електронните връзки.
С извинение към програмистите – автори на сайта – нямам точен спомен кой точно го направи, кой се погрижи за сигурността и кой го поддържаше. Със сигурност Пламен Доков и Митко Василев работиха по сайта, но кога и кой точно ми се е загубило. В случая програмистите решиха въпроса със защитата за много кратко време.
И така в края на 2007 година Sofia-agk.com тръгна много добре. Колегията, строителните фирми, инвеститорите, брокерските къщи, обикновените граждани започнаха да го ползват масово.
Достигнахме до 400 хиляди влизания месечно
Тази популярност доведе по-късно до едно интересно предложение – издател и медиен бизнесмен предложи да поеме цялата поддръжка на сайта. Тази поддръжка се извършваше с допълнителен и неплатен труд на колегите от НАГ и с минимални хонорари за IT специалистите, но разрастването на обема му ясно показваше, че ще трябва да се отделят още допълнителни средства. Предложението бе срещу поддръжката да разрешим да се даде възможност за реклами в медията ни.
Направих консултации с общински съветници и юристи, но за мое съжаление това не се прие.
В края на 2007 г. в сайта добавихме и строителните разрешения – една доста тежка и обемиста задача – първоначално само новоиздадените, а след това и с връщане назад всички след 2000г. От начало се публикуваха тези, издавани от НАГ, впоследствие и издадените от районите. И тук имахме проблеми – някои от районите не изпращаха редовно справки, други изобщо не предоставяха издадените от тях разрешения. Повече от година ни трябваше да можем да създадем процедура за изпълнение на тези им задължения.
Има куриозен случай и със строителните разрешения. Мисля, че беше 2009 г. или 2010 г. – завършвахме ремонта на НАГ, когато при мен дойдоха двама полицаи от икономическа полиция и обясниха, че по жалба на граждани разследват случай за съмнително строително разрешение, издадено от НАГ. Собственици платили значителна сума на човек, който поел ангажимент да извърши всички процедури и да им даде готовия документ. Получавайки го, те решили да проверят в сайта на НАГ и установили, че там такова разрешение няма. И подали жалба за измама в полицията. Оказа се, че разрешението наистина е фалшиво, но печатът върху него е оригинален. Обясненията на деловодителките бяха, че печатите стоят в чекмеджета на бюрата, които не се заключват и не могат те да носят отговорност, ако някой ги е ползвал нерегламентирано. Случката във времето я свързвам с ремонта на НАГ, защото тогава разпоредих всяка деловодителка да има персонален печат с номер, да го държи в лична каса и да носи отговорност за полагането му. Бяха поръчани нови печати с индивидуален номер, а каси за всяка бяха монтирани в края на ремонта в стаята на деловодството. А за мен остана удовлетворението, че сме предоставили на гражданите възможността включително и за такъв контрол.
Сайтът продължава да се развива и става все по-добър и пълен. И това е безспорно доказателство, че когато администрацията има желание и идеи, общината може да работи прозрачно и в услуга на гражданите.