Сн. Мариян Карагьозов: Демонстранти пред “Св. София” след обявяването на решението за превръщането ѝ в джамия. Източник БНР
Спомням си една изложба с картини от направлението на „ориенталистите“, когато към моята група са приближи известна в света на изобразително изкуство любителка на светските прояви.
– Винаги съм смятала, че това са неща, които си обяснявам трудно! Може би те са замествали „Плейбой“ и порноиндустрията… Трябва ли да се показват?
– Всъщност – отговорихме ние – проблемът не е в ориентализма, а в ориентацията. Ориент е обратното на Occident: източният свят, различен от западния. Както се знае обаче, арабите пишат от дясно на ляво, а ние от ляво на дясно. Тайната е, че тези картини носят същото – за да ги разберем ни е необходимо да ги гледаме от другата им страна…
– Не ми се иска да бъда невъзпитана, но и от тази и от онази това не са ли едни наръчници за мастурбация! (Както е известно някои жени обичат да употребяват жаргон или да стимулират фантазиите ни.)
Едуар Мане “Олимпия”
– И какво от това, когато в тях се редуват веселие и сладост…
Тогава към нас се присъедини и друг човек, очевидно млад и интелигентен арабин.
– На мен това също не ми допада. Това определя западната персонална точка в представянето на ужасните образи на арабите в един циничен постколониален дискурс като дефинира изкривените им образи, които нямат нищо общо с действителните им характерности. Безобразна жанрова измама! (И ни припомни думите на американския хуманитарист от палестински произход Едуард Саид, че ориентализмът е „западен стил за доминиране и власт над Ориента“)
– Струва ми се обратното, – казахме ние – чрез него светът на Изтока ни е завладявал и продължава да го прави… Иначе сме напълно съгласни: Според повечето изкуство Ориентът присъства финансово във въображение ни, чрез образи на хищни тъмни сили, жестоки конници, измамни мъже (шейхове, деспоти и терористи) , пасивни сластни жени, нуждаещи се от спасение (коремно танцуващи в хареми с изобилие от воали). Ориенталецът в изкуството е измамник, чиято дума не е достоверна никога, и който разбира както никой друг в света възможностите на езика да мами. Ориентът е място на зловещи пустини и брутални общности, без история или цивилизация…
– Самият аз идвам от свят на опростено комплексно представяне. Разбирам и едните и другите. Моите прадеди са се борили за свободата си от оковите на Ориента. Има страхотни герои. Един от тях е основател на Художествената ни академия, преди това е бил осъждан на смърт и заточен в пустинята заради въстаническата си активност, Константин Величков се казва.
Константин Величков
–Но като художник е рисувал жени от харемите и негри-слуги…
Художник: Константин Величков
И дамата с думите за мастурбация, и изнервения млад човек от Близкия Изток , а и останалите замълчаха. После някой мъдро каза:
– България отново е пресечната точка на равновесието в разума. Отново ни се напомни, че нещата не са никак прости. Я да вземем да се обединим в една фирма, която ще прерисува тези картини и когато ги продаваме на арабски граждани, слугините ще са примерно финландки, когато продаваме на китаец – първо ще го питаме какви ги иска…
*Автор на крилатата фраза “Светът е оцелял, защото се е смял” е Родой Ралин, който я съчинява за девиз на Дома за хумор и сатира в Габрово.