АРХ. ПЕТЪР ДИКОВ: #МалкиСофийскиИстории. Трети сезон
ЗАБРАВЕНИТЕ “РАЗХОДКИ НА НЕДОВОЛНИТЕ”: 77. Естакадата при Семинарията – добро или лошо комуникационно решение
Третият ринг на София. "Граждански инициативи", "дружески медии"… и дежурните искания на оставката


арх. Петър Диков

Столична община в Общия устройствен план от 2006 г. третия ринг на София от юг бе оформен по булевардите „Гоце Делчев“, „Никола Вапцаров“, „Алея Яворов“, „Михай Еминеску“ и „Ситняково“.

Този ринг бе решен с пресичане на Южния парк трета част точно по средата.

В актуализацията на ОУП от 2009 г. по мое настояване този трети ринг се предвиди в западната част по бул. „Тодор Каблешков“, а в източната се раздвояваше – едното трасе по „Алея Яворов“, бул. „Михай Еминеску“ и “Ситняково” от север и ул. „Филип Кутев“, бул. „Г.М. Димитров“ и  бул.”Черни връх” от юг.

В тази северна част трасето на връзката между „Алея Яворов“, и бул. “Тодор Каблешков” бе заложено през част Борисовата градина

В Общия устройствен план това трасе бе условно дадено и без конкретно проучване на следата. През 2008 г. обаче тогавашния зам. кмет по транспорта подписа договор за изграждане на тази връзка посредством естакада от ул. „Стоян Михайловски“ до ул. „Атанас Дуков“ през зоната на Борисовата градина и след това по трасето на старата околовръстна ж. п. линия. Този договор за строителство бе подписан без приет устройствен план и без дори започнат инвестиционен проект.

В НАГ спешно възложихме подробен устройствен план на трасето и го обявихме за обществено обсъждане.

Резултатът бе масови възражения срещу проекта…

Срещу изсичането на стотици дървета. Против разсичането на част от Борисовата градина с трасе на градска магистрала – възражения  абсолютно основателни и мотивирани.

Взехме предвид гражданското недоволство. Преработихме проекта, като го  разделихме на две части. Съоръжение – естакада  по „Алея Яворов“, над ул. “Стоян Михайловски” и продължение на изградената част на ул. “Атанас Дуков” до старата околовръстна ж. п. линия и пробив по нейното трасе до бул. “Черни връх”. По онова време ул. „Атанас Дуков“ бе частично изградена – от бул. „Никола Вапцаров“ до входа на болница „Токуда“, при това голяма част от нея се ползваше като паркинг към болницата.

С това продължение се осигуряваше връзката изток – запад  от бул. “Тодор Каблешков”, ул. “Хенрих Ибсен”, ул. “Сребърна”, ул. “Атанас Дуков”, бул. “Никола Вапцаров”, „Алея Яворов“ и бул.“Ситняково“.

Колкото за сериозният проблем с паркирането при най-голямата софийска болница, какво бе моето предложение за решаването му, поради каква причина не успях да го доведа до края и защо този проблем и сега продължава да тормози и пациентите, и персонала на болницата, ще разкажа в една друга Малка Софийска История.

Когато обявихме проекта за естакадата над ул. „Стоян Михайловски“ отново имаше сериозно брожение, вече основно сред гражданите на кв. „Лозенец“. Особено активни бяха живеещите в източната част на квартала, които се притесняваха за шума от това съоръжение, който би застрашил комфорта им на живеене.

Направихме няколко обсъждани в залата на 135-то училище. Залата бе претъпкана, гражданите питаха, а ние обяснявахме

По-късно тези обсъждания, както и много други, които провеждахме, бяха определени като формални от едни „дружески структури“ на медии, сдружения и групи, които редовно „хейтят“ общината и мен персонално…

Обсъжданията били ей така, за отбиване на номера…

Все пак при тези срещи и обсъждания нашите обяснения се приеха от живеещите в квартала, защото след обявяването на проекта нямаше никакви възражения от тяхна страна. В допълнение, по предложение на гражданите бе предвидена лента за паркиране по локалното платно северно от естакадата и пешеходен подлез към парка при ъгъла на улиците „Златовръх“ и „Кричим“.

Възрази обаче едно сдружение – „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“. Обилно отразявано „дружеските медии“, това сдружение освен официалната жалба до съда, организира „разходки на недоволните“ срещу проекта за естакадата, както и срещу проекта за трамвай по ул. „Габровски“ към Студентски град.

  1. Трамвай „Безумие“ или защо няма трамвай до Студентски град

 Тези „разхождащи се недоволни“ поискаха в допълнение и оставката ми…за кой ли път

Протестите обаче бяха определени дори от „дружеските медии“ като рехави…

В началото на 2013 г. имаше пълна готовност за изграждане на съоръжението. Делото, което бе заведено от същото сдружение срещу строителното разрешение обаче забави старта на строителство значително. В допълнение на това забавяне, наложено от законовите срокове на процедурите, след съдебното заседание, което се проведе в средата на юни, решението на съда, което нямаше съмнение, че е в полза на общината, излезе чак в края на годината или след нови 6 месеца. Строителите от ГБС обаче успяха да се справят с този много сложен и технически и организационно проект.

Конструкцията е с предварително напрягане и заради това мостът стана много елегантен и се вписа в градския пейзаж. Самата организация на строителството бе изключително сложна – то се извършваше без да се спира движението по ул. „Стоян Михайловски“.

Обектът бе завършен за рекордните осем месеца

Слабите места на тази източна трета тангента на центъра след реализцията на тази естакада и съоръжението при телевизионната кула са при кръстовището на ул. “Атанас Дуков” с бул. “Никола Вапцаров”(1 на схемата) и при двете кръстовищата на бул. „Михай Еминеску“ с „Шипченски проход“ и „Гео Милев“ при Румънското посолство.

За пресичането на бул. „Никола Вапцаров“ с ул. „Атанас Дуков“ още през 2015 г. разработихме градоустройствен план за кръгово кръстовище, който план влезе в сила, но все още не е реализиран. За пресичанията на бул. „Михай Еминеску“ с бул. „Шипченски проход“ и ул. „Гео Милев“ имахме идеи, но не стигнахме до разработка. Впрочем там в момента стават най-големите задръствания по тази важна тангента на центъра и е важно да се разработят нови решения, някои от които са чисто организационни и не се нуждаят даже от инвестиции – например решението на спирката на автобус 120.

В западната част на тази тангента, в участъка от бул. „Черни връх“ до ул. „Козяк“ също има проблем (2 на схемата). Там от осем години съществува странна ситуация – от север има уличен участък с две платна – едното с три ленти двупосочно и едното с две ленти еднопосочно, на което се паркира. Вероятно доста хора се питат в задръстванията на кръстовищата защо е така.

Защото по средата има една ивица, по която има кабел 20 kV и стълбове за улично осветление…

И няма кой да ги премести в тротоара и да се разшири тази отсечка. Отделно от това не се мисли за развързването на двете източни части на ринга от запад на мол „Парадайз“(3 на схемата)…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter