Тенекията ВНС
Извънредното изявление на Борисов е пълен блъф
Непротѝвоконститу̀цио̀нствувателству̀вайте


Димитър Стоянов

Да кажем няколко неща за Великото народно събрание. Смятам, че извънредното изявление на Борисов е пълен блъф. Освен това в него има много нередности По много причини, но ето няколко:

  1. Инициативата за промени в Конституцията, включително чрез ВНС, принадлежи само на народните представители и на президента. Министерският съвет няма това право и всичко това не е случайно. Така фактът, че инициативата идва от премиера, при това с такъв агресивен и назидателен тон и тропане по трибуната, е притеснително само по себе си.
  2. За свикване на ВНС инициативата е на не по-малко от половината (т.е. 120) народни представители. ГЕРБ ги нямат. Патриотите не са категорични, а и те само не стигат. Значи изначално не е ясно дали предложението за ВНС е възможно да се състои. Моето предположение е, че няма да се състои, но все пак има някакъв шанс, та нека да видим.
  3. За приемане на предложението са необходими 2/3, т.е. 160 гласа. При положение, че 120-те са под въпрос, какво остава за 2/3? А Марешки вече обяви, че няма да подкрепи предложението, при което две трети става съвсем непостижимо.
  4. Предложението може да бъде разгледано не по-рано от два месеца от внасянето му. Т.е. това не е никакво моментално решение. Най-рано това предложение би могло да стане факт през октомври. А до тогава…?
  5. С приемането на решение за свикване на ВНС, “обикновеното” Народно събрание се саморазпуска. Следователно дори Борисов да подаде оставка едновременно с това, на практика той остава министър-председател в оставка при условията на липса на парламент, който да избере ново правителство. Това положение може да продължи през цялото времетраене на ВНС, което времетраене, апропо – не е ограничено по време. ВНС работи докато не се произнесе окончателно по въпросите, за които е избрано. А това, както каза и проф. Пламен Киров (ръководител на Катедрата по конституционноправни науки на Юридическия факултет на Софийския университет), може да продължи и 5 години.
  6. Конституцията също казва, че “великите” народни представители се избират, цитирам – „по общия ред”. Това също не е случайно. Общият ред в момента е пропорционална система с преференции. Борисов предлага друг ред – 200 пропорционално и 200 мажоритарно. Това не само не е съгласно препоръките на цитираната от самия Борисов Венецианска комисия, но на практика е спорно дали не е директно противоконституционно, доколкото един ред за избор на “велики” народни представители, който е приет специално за целта на избора на едно ВНС със сигурност е всичко друго, но не е “общият” ред. Допълнително, нека не забравяме, че това беше системата, по която беше избрано 7-мо ВНС и точно тази система спомогна за това България да е единствената страна от соц.-блока, в която комунистите спечелиха “трансформационните” избори. Мажоритарното гласуване дава огромно предимство на най-голямата партия, която и в момента е ГЕРБ, т.е. това предложение е очевидно с цел ГЕРБ да спечели надмощие в евентуалното 8-мо ВНС.                                                                                                                          Прочетено във фейсбук профила Димитър Стоянов

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter