Когато човек уби човека
МОНО ПЕТРА*: Иракли или дивата експлоатация на дивото
Всичко беше прекрасно и хармонично, докато не се появиха еколозите…


Моно Петра

Много лета отлагах този текст, но си мисля, че му дойде времето да бъде написан.

Както повечето от вас знаете, татко – поетът  Петър Манолов – се  заселва преди повече от 5 десетилетия в местността Урбан при Иракли. Построява си къща с изхвърлени от морето дъски и камъни от мястото, на което се намира построеното.

Според архитекти, на чието мнение държа, къщата е шедьовър в архитектурно отношение. Тя има извивка, която да запази липово дърво, а лятната тераса е така изваяна, че да запази други две липи, под една от които е обядвал цар Борис III с бай Георги Бялата Пръст.

След като мама се присъединява към татко, къщата се сдобива с кенарени пердета от чеиза на мама и с чаршафи, гладени с ютия, пълна с жар, а една прекрасна печка от дядо Пондьо, също произведение на изкуството, служеше за готвене и топлина през зимата.

Вода се вадеше от кладенец с ръчна помпа, като водата беше минерална.
Мама и татко работеха на фара на нос Емине, а моето детство премина с лъкове, харпуни и салове.

Моно Петра изографисва плавниците на Посейдон

При Урбан в ония години нямаше хора. Имаше овце и овчари, които слизаха със стадата си от близкото село Емона.

Ходенето на пазар в село Обзор – то  по-късно стана град благодарение на един наш автомобил, но това е тема за друг разказ – беше  като посещение на столицата през лятото, а слизането до Несебър си беше като минаване на гръцката граница. Така, в лов и риболов, минаваха дните ми, към които като се връщам, разбирам колко хубаво нещо е самотата.

С времето татко стана популярен. Около нас започнаха да се заселват приятели и самотата започваше да изчезва. Хората, които пристигаха имаха същото отношение към природата като татко. На по-късен етап село Емона беше преоткрито от софиянци, които построиха кокетни малки къщи, а мнозина реставрираха вече западнали такива. Всичко в района се застрои изключително внимателно, а онези, които къмпингуваха в гората при плажа изградиха биваци, кръстени с имена актуални и до днес. Ако кажа, че дисидентството в България е тръгнало от тази плажна ивица, няма да сгреша.

Всичко беше прекрасно и хармонично, докато не се появиха еколозите. Налазиха гората с УАЗ-ки и брадви, изградиха най-грозните биваци и изсякоха сума ти дървета, за да ги разширят. За капак предизвикаха и първия пожар в местността. С татко не се занимаваха, но се виждаше, че им пречи, а за да захранват властовите си комплекси, започнаха да се разпореждат сред къмпингуващите кой и къде има право да си разпъне палатка. Силата им стигна до там, че горските в района се гърчеха и дума не можеха да им кажат дори ако запалеха гората.

След тази контролирана екологична анархия се появиха финансистите на всичко това. Започнаха да съсипват Емона с мегаломанските си архитектурни обекти и да прехвърлят собственост като разменна монета из банки. Плажната ивица си остана все така хубава, но се насели с изключително много хора, които идваха като за селфи, че са се напили и тази година на Урбан, но така и не усвоиха тънкостите за почивка сред дивата природа. Разбира се, не всички бяха такива.

Моно Петра: Жълто море

С времето гората при Иракли се превърна в един голям кенеф, който през месец август вонеше като спукана тръба при Варненския залив. Започна дива експлоатация на дивото. След това човек уби човек, за да му се нанесе в бивака. От този момент нататък, за мене всичко с това място приключи. Проля се кръв!

*Моно Петра е артистичното име на български художник и скулптор, заимствано от стихотворение на баща му Петър Манолов, посветено на  едноименния нос в Черно море край Иракли:

МОНОЛОГ НА НОС МОНО ПЕТРА

По-леко би се преживяло като ехо.

Останах камък. Сам. В морето.

Тежи ми!

Не тъжа.

Тежа.

С нозе дълбоко впити във земята,

за да не може някой да ме вземе,

по някого да ме замята!

Поне докато стана пясък!

Поне докато стана пясък!

Петър Манолов

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter