ВсекиДневно с Ivan Delcheff
Панамският канал
Кога името "Панама" става във Франция нарицателно за афера с грандиозен мащаб


Иван Делчев

През 1879 г. Фердинанд дьо Лесепс, ръководил строителството на Суецкия канал, организира Всеобща компания за междуокеански панамски канал, в която се включват 800 хиляди акционери. След десет години се оказва, че са похарчени два пъти повече пари от планираното, а е изпълнена една трета от работите. Проектът е погрешен – планира  се канал на океанското ниво без шлюзове, а това се оказва невъзможно.

Французите независимо от високото си тогавашно ниво на медицинската наука учудващо подценяват опасността от маларията в района и по време на техния опит да построят канала загиват над 28 хиляди работници. Компанията банкрутира и във Франция се разразява знаменитият Панамски скандал, установява се грандиозна система от подкупи на депутати, министри и вестници, които да пишат фалшиви новини за строителството, за да поддържат високи цени на акциите. Разоряват се стотици хиляди души.

Лесепс и прочутия строител на Айфеловата кула Густав Айфел са осъдени на затвор и глоби за мошеничество в особено големи размери, но не е осъден нито един от получилите подкуп. Името “Панама” става във Франция нарицателно за афера с грандиозен мащаб.

Реализацията на канала се оказва възможна едва когато на 18 ноември 1901 г. Съединените американски щати се договарят с Великобритания да получат изключителното право да строят Панамския канал. Работите са възложени на инженерния корпус на американската армия. Военните лекари Уолтър Рид и Джеймс Каръл установяват, че жълтата треска се предава с ухапване на комар, и 1500 души предприемат кампания по унищожаване на местообитанията на комарите, в резултат на което и до ден днешен зоната около канала е едно от най-здравословните места в света.

За ръководител на строежа е определен железопътния инженер Джон Франк Стивънс, който след построяването на Панамския канал е командирован в Русия през 1917 за да реконструира Транссибирската железопътна магистрала.

На същия ден, 18 ноември, точно две години след като САЩ получават правата да строят Панамския канал, те сключват договор с Панама, според който САЩ получава безсрочно право на окупация и контрол над коя да е част от Панама с цел отбрана на канала. И САЩ се възползват нееднократно от този договор, за да се намесват и фактически да определят вътрешната политика на Панама, като панамците организират периодично безуспешни бунтове срещу североамериканския контрол над страната им.

Снимки на строежът на Панамския канал, 1912 г.

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter