Пораснаше пилци, навирише…*
ПЕТЪР ДИКОВ: Градската железница в София или защо някои смятат, че светът започва с тях
Какво трябва да се случи, за да заработи градска железница Перник – София - Елин Пелин


арх. Петър Диков

Реших да гледам презентацията на Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ за градската железница между Перник и София. Млади хора, образовани, с желание за новости, екология и промени…

Очаквах интересно представяне на нови идеи. И разговори и спорове. Защото нали казват, че в спора се раждала истината. Гледах обаче едно странно театро – това  е най-мекото определение, което ми дойде на ум.

Един с включена камера обяснява, че е по-добре да си богат и здрав, отколкото беден и болен. А друг без камера само с глас задава въпроси, извадени по неясен критерий от участниците във форума. И така, задава се въпрос, при което реакцията на презентиращия е …„страхотен въпрос“, … „много добър въпрос“… „прекрасен въпрос“. Всъщност обаче не се разбра основния въпрос

За какво се борят презентаторите?

Те не взеха отношение към главното – проекта за реконструкция на ж.п. линията Радомир-Перник-София, който върви в момента, смисъла на двата еднопътни тунела в този проект всеки по 4.8 километра – такива тунели не са строени в България от петдесетте години на миналия век – защо тази ж.п. линия трябва да е скоростна. Обяснено ли е на донорите на тези около един милиард лева за какво се дават, какво им е отношението към протестите на гражданите и т.н. и т.н. На финала се каза само, че вече имало почти влязъл в сила ПУП… един вид мача е свирен.

Разбрах, че е много важно перничани да стигат до гара Искър, до НДК и до Александровска болница бързо /?/ с влак, че трябва да се купят двуетажни мотриси за тълпите, които ще се качат на влак към София, че е по-добре и много по-евтино да се купят двуетажни влакове отколкото 15 хиляди електромобила… Ето такива важни неща разбрах. Даже мойта скромна персона бе спомената като любител на скоростните отсечки и че е добре, че не съм успял да ги довърша около цяла София – вероятно  имат предвид отсечката от Бояна до Люлин на Околовръстния път.

С огромно съжаление трябва да перифразирам мисълта, че за тях всичко старо е забравено и нищо ново не е научено. В този час и половина (загубено време) не чух, че всъщност това, което те искат, го има – прилагам  едно разписание на примерно взет влак.

ИНФОРМАЦИЯ ЗА ВЛАК № 50271

Гара/Спирка Пристига Тръгва Престой

мин. Движение

до сл. гара

мин.

София 9.26 6

Захарна фабрика 9.32 9.33 1 7

сп. Г. баня метро 9.40 9.40 1 2

Горна баня 9.42 9.46 4 10

Владая 9.56 9.57 1 6

Драгичево 10.03 10.04 1 3

Даскалово 10.07 10.07 1 2

Метал – спирка 10.09 10.09 1 4

Перник Разпр. 10.13 10.14 1 4

Перник 10.18

Максималното време между две гари и сега е 10 минути, което значи, че могат да се движат влакове през 20 мин. по еднопътното трасе от Перник до Захарна фабрика. За съжаление дори не им е стигнала фантазията да се сетят, че и от другата страна на София има хора и тази градска железница е добре да продължи и на изток от гара Искър и да обслужи кварталите Абдовица, Миленков, Казичене (с население вече колкото Радомир и бързо развиваща се производствена зона), както и гр. Елин Пелин (че към него и Нови хан). Е, те са свързани с магистрала със София и не се вижда колко коли – Ах тези ековредители… пътуват към столицата.

Говорил съм с хора от Казичене, които с носталгия си спомнят, как са пътували с влак до Централна гара. Сега не го правят, защото има по два влака на ден.

Ако някои не смятаха, че от тях започва историята, можеха да проверят, че Гара Искър е много важна за друга идея, която се опитвах да лансирам преди години – борбата  с БДЖ обаче е много трудна…

Идеята беше Централна гара да не е начална гара за всички влакове. Тези които пътуват на запад, на север и на югозапад (Кулата, Калотина, Видин, Русе, Варна през Горна Оряховица), да тръгват от гара Искър – тогава  бе само идея да има връзка с метрото, а сега е факт. И жителите на два големи столични района – Младост  и Дружба – които  пътуват в тези посоки, да нямат нужда да отиват до Централна гара. А от запад да се изгради нова гара Обеля, която да е начална гара за влаковете на изток и югоизток (Свиленград, Бургас и Варна през Карнобат). Така жителите на три големи столични района – Люлин, Обеля и Надежда – чрез  предвидената спирка на метрото, свързана с новата гара, да могат директно да ползват ж.п. превоза в тази посока.

И накрая, да кажа какво според мен трябва да се случи, за да заработи градска железница Перник – София – Елин Пелин

  1. Да се направи скромна рехабилитация на трасето Перник – Горна Баня.
  2. Да се обмислят две нови гари – Мала кория и Факултета. Така времетраенето на пътуването между които и да са две гари ще стане максимум 6 мин. И честотата на мотрисите може да се доведе на всеки 12 мин. или пет на час.
  3. Да се изгради един автомобилен надлез на Мала Кория и един автомобилен подлез на Захарна фабрика – на ул. „Кукуш“ – такъв е много необходим и има предвиден по влязъл в сила план преди 11 години, но не е направено нищо за реализацията му.
  4. Трасето Перник – Захарна фабрика да остане само (!) за градска железница. Другите влакове (включително пътническите от Кюстендил /Гюешево/ и от Кулата /Солун/) да се движат по трасето през Храбърско и Волуяк.
  5. Да се направят шумозащитни съоръжения – съгласувано с живеещите във Владая, Княжево и Горна Баня.
  6. Да се осигури трасето през Факултета, включително и срещу вандалски прояви.

Как да ви обясня, драги колеги, че не съм противник на градска железница от Перник до София? Мисля, че и протестиращите граждани не са. Против съм да се дадат почти милиард лева за трасето от Радомир до Владая и да се лъжат хората, че този милиард ще бъде само за да се возят перничани до София. И че няма да се прави сдвоено трасе на скоростна железница от Владая до Захарна фабрика с всички проблеми от това.

Ние може да сме прости, европейците, които дават парите също, но чак пък толкова не сме…

 И разбира се ако някой, който твърди, че разбира от железници, има забележки по материала Скоростна ж.п. линия през половин София и през цял Перник е безумие , който писах, да говори по същество, а не за скоростни автомобилни „отсечки“…

*Ако не го знаете, прочетете продължението на поговорката в интернет

Разгледайте личния блог на автора!  

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter