АРХ. ПЕТЪР ДИКОВ: #МалкиСофийскиИстории. Трети сезон
СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ: 79. Транспортният подлез на бул. „Цар Борис III“ и бул. „Гоце Делчев“ – едно изстрадано решение
Чакаме тунела „Пенчо Славейков“… евентуално…


арх. Петър Диков

Докато бях главен архитект на София –  09.02.2006 – 08.02.2016 г. направихме доста по изграждането на кръстовища на две нива с цел облекчаване на трафика. Бяха възложени, процедирани и одобрени градоустройствените планове и бяха реализирани кръстовищата на Лъвов мост, на телевизионната кула, при Семинарията, на бул. „Иван Гешов“ и ул. „Георги Софийски“, на бул. „Андрей Ляпчев“ и бул. „Андрей Сахаров“ в Младост, на бул. „Сливница“ и Околовръстния път, на бул. „Царица Йоанна“ и Околовръстния път, на бул. „Ал. Малинов“ и Южната дъга, на бул. „Черни връх“ и Южната дъга, на бул. „Ломско шосе“ и Околовръстния път и др.

Кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и бул. „Гоце Делчев“ има особено и специално значение за мен

По него започнах да работя още през далечната 1995 г., когато проектирах градоустройствените планове на местностите „Лагера“, „Хиподрума“ и „Славия“. Тези планове бяха приети по отделно от СОС през 2001 г., а през 2007 г. бяха сглобени в общ чертеж именно заради кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и бул. „Гоце Делчев“, защото то бе разработено изцяло, но фигурираше в три отделни части в трите местности.

Това съоръжение, което изглежда на вид просто за решаване, има три съществени проблема:

  1. От трите ъгъла се налага сериозно отчуждаване – изключение е само северозападният ъгъл, където терените са общински.
  2. Засягат се редица сгради, повечето от които обаче са едноетажни и в лошо състояние. Но на югозападния ъгъл към пазара имаше една триетажна и една двуетажна сграда в добро състояние.
  3. Коритото на Боянската река е много близо до бул. „Цар Борис III“ и разстоянието е малко за решение с добър наклон на рампата към тунела, а корекция на реката на практика – тази река е покрита в подземно корито на повече от 500 м. на запад от бул. „Гоце Делчев“.
  4. Организационно е много сложно изграждането на съоръжението, тъй като и бул. „Цар Борис III“, и бул. „Гоце Делчев – бул. Житница“, а и трамвай № 5 са много важни за транспортната система на София и спирането им би създало проблеми.

Още при първите разработки трябваше да се отчетат тези проблеми. Тъй като годината бе 1996, в градоустройствените планове бе заложено трасе по бул. „Гоце Делчев“ и бул. „Житница“ с профил 2 х 3 ленти. Доста по-късно платното на бул. „Гоце Делчев“ бе коригирано на 2 х 2 ленти. Откровено казано, въпреки влязлото в сила градоустройство, нямах особени очаквания това съоръжение да се реализира. Независимо от това, че от трите предвидени пресичания на две нива на бул. „Цар Борис III“, които са особено важни за добрата работа на транспортната система на югозападната част на София, бе реализирано само едно – това по бул. „Иван Гешов“. Третото – по бул. „Скобелев“ при Пирогов, също е предвидено отдавна, и то в планове, единият от които съм проектирал и е приет 2001 г. – на местност „Еврейски гробища“, а другият съм възлагал – на местност „Кривата река“, план приет през 2013 г. от СОС.

И така това кръстовище си стоеше на градоустройствен план без движение до 2013 г., когато се взе окончателното решение за новото трасе на трети метродиаметър и метродепо „Земляне“.

Софийското метро. Трети метродиаметър – как „Спаси метрото“ спасяваше метрото…
…или #Койданиспасиотспасителите?

Трасето на трети метродиаметър преминаваше по бул. „Гоце Делчев“ и бул. „Житница“ под бул. „Цар Борис III“ и точно там трябваше да се изгради метростанцията „Красно село“. В това видях шанс да се реализира застиналата 20 годишна идея. Благодарение на подкрепата на проф. Стоян Братоев, в проекта за метростанция „Красно село“ се включи и реализацията на транспортния подлез „Гоце Делчев“ – „Житница“. Проверихме възможността да се запази моста на река Боянска и от него да тръгне рампата към транспортния подлез, като се оказа, че при наклон в границата на нормите, това се получава.

Когато напуснах общината през февруари 2016 г., оставих транспортния тунел „Красно село“ с решение за изграждане заедно с метростанцията и с готов идеен проект.

В средата на 2020 г. метростанцията и тунелът бяха пуснати в експлоатация

За съжаление съоръжението не бе изпълнено изцяло по идеите на проекта, поради ограниченията за отчуждаване. От четирите връзки към бул. „Цар Борис III“ само една е изпълнена като двулентова – тази от северозапад, защото там не е било необходимо отчуждаване.

Другите три връзки са изпълнени еднолентови, което би създало проблеми при евентуална авария на автомобил или при засилено движение по тях.

Автобусните спирки поне са направени с джобове, така че да не спират другото движение.

Транспортният тунел „Гоце Делчев – Житница“ е едно полезно за транспорта на София съоръжение…

Чакаме тунела „Пенчо Славейков“… евентуално…

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter