АРХ. ПЕТЪР ДИКОВ: #МалкиСофийскиИстории. Сезон втори
С ПОДКРЕПА ОТВИСОКО… 64. Как се прави небостъргач
Видимо инвеститори, проектанти и присъдружие на този комплекс високи сгради са хора с големи възможности...


арх. Петър Диков

Първата сграда в София, която бе с височина над 100 метра (изключвам телевизионните кули – старата и новата, които с антените си са над тази височина) е „Капитал форт“, която се изгради със строително разрешение, подписано от мен.

Церемонията по първата копка през 2010 г. бе в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството, а откриването на сградата през 2015 г. бе уважено от президента на Република България…

Особено високо внимание към този обект

Проектант бе водещ архитект, експерт по градоустройство и член на група „Град“ – НПО, борещо се срещу градоустройствените и строителни извращения в Столичната община и най-вече срещу тогавашния главен архитект – Петър Диков – символ на тези извращения.

В същата тази 2015 г., в която се откри „Капитал Форт“, в пощата ми за подпис дойде искане за виза за сграда с кота корниз 210 м. – един вече истински европейски небостъргач – бъдеща най-висока сграда на Балканския полуостров.

Тази сграда към момента вече е достигнала до двеста и десетия метър. Тя е наречена “Скай Форт”, намира се в ляво на Цариградско шосе на входа от Пловдив и е втората от комплекс от четири високи офис сгради – първата от които е Капитал Форт.

Имах принцип да не се интересувам нито от инвеститора, нито от проектанта на обектите, които идваха за виза или строително разрешение, така че не знаех кой стои зад това мотивирано предложение за виза…

При преглед на документацията установих, че регулационният план бе наред, влязъл в сила, зоната е СМФ, без ограничение на височината на сградата, показателите – 3,5 Коефициент на интензивност на застрояването и плътност 60%.

Нямаше формална законова причина да откажа виза…

Имаше само един много смущаващ факт – достъпът до тази сграда бе от тупикова улица с ширина на платното 6 м. и с два тротоара по 2,0 м.

Само толкова за обект с разгъната застроена площ повече от 80 000 кв. м. За тази площ съгласно нормите за паркиране в най-минималния случай – едно  паркомясто за 100 кв. м. РЗП, се изискват 800 паркоместа, а бъдещите работещи в сградата по най-скромни изчисления ще са над 2500 души… и всички тези хора и автомобили се придвижват по тази улица и тротоари към нея.

Като капак – единственият вход към тази тупикова улица е от локалното платно на бул. „Цариградско шосе“ – с влизане само от посока центъра и излизане само към кръстовището за Горубляне и то без възможност за връзка с основното трасе на булеварда.

Забавих доста издаването на визата, след което записах изискване, че за издаване на визата е необходимо съгласуване с РВД (Ръководство въздушно движение), тъй като сградата е много висока и попада в контролираната зона на летището.

Обикновено такова съгласуване – ако  изобщо е положително – се  проточва няколко месеца. За мое огромно учудване след 2 или 3 дена съгласуването бе внесено. А след още два или три дни в приемния ми ден влезе като предварително записан проектантът на въпросната сграда. Въпросът му беше защо се бави издаването на визата. Обясних моите притеснения. Той нямаше такива и си искаше визата…е, получи я…

Сградата вече е пред завършване с всички проблеми, която ще създаде на себе си и на другите

Има обаче и един положителен резултат от този строеж – ускориха се процедурите по реализацията на връзката на бул. „Копенхаген“ с бул. „Сахаров“. По тази връзка новата сграда може да получи втори изход към уличната система на София и шанс за по-нормално функциониране. Видимо инвеститори, проектанти и присъдружие на този комплекс високи сгради са хора с големи възможности…

За тази нова улица седем години полагах усилия да се случи и то не само като автомобилно, но и като трамвайно трасе – много важна връзка с градски транспорт на жк Дружба 2 с метростанция 18 от Първи метродиаметър…без особен успех…

Но за сагата бул.Копенхаген – бул. Сахаров ще има отделна Малка Софийска история…

Та така се прави небостъргач…

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter