АРХ. ПЕТЪР ДИКОВ: #МалкиСофийскиИстории
2. Кръстовището на телевизионната кула – дървета и автомобилни газове
Как камерата за превишена скорост, поставена на бул.“Яворов“ в посока Ситняково е на път да "избие" инвестицията за кръстовището на старата телевизионна кула ...


арх. Петър Диков

Снимка: КМЕТА.bg

Поредицата #МалкиСофийскиИстории е автобиографична и ще проследи редица бивалици и небивалици, с които арх. Петър Диков се е сблъскал като главен архитект на София от 09.02.2006 до 08. 02. 2016 година. Тепърва, след като прочете историите, предстои публиката да реши няма ли да сложи едно подзаглавие на поредицата – „Житие и  страдания грешнаго главнаго архитекта“, по примера на големия и може би вече малко известен за широката публика български възрожденец Софроний Врачански.

АНАЛИЗИ БГ

2. Кръстовището на телевизионната кула – дървета и автомобилни газове

Кръстовището на старата телевизионната кула заварих при постъпването си в Общината като едно от най-натоварените кръстовища в София. Задръстванията по бул. Яворов се качваха до Цариградско шосе, а в час пик се чакаше по пет светофара. Започнахме работа по подробния устройствен план на кръстовището от средата на 2006 година.

Аз по принцип съм привърженик на идеята при кръстовищатa на две нива, където това е необходимо и е предвидено, безконфликтното движение да се осигурява по тангентната посока, а посоката с по-затруднено движение да е по радиалата. Така бе заложено и в проекта на транспортния възел на две нива на телевизионната кула –  директното  движение  се предвиждаше по бул. “Яворов”, а посоката бул. “Драган Цанков” се решаваше с кръгово кръстовище с локалите на „Яворов“.

При обсъжданията на проекта имаше мнения и “за”, и “против”

Основният проблем бе, че се засягаха доста дървета от парка – по първоначални разчети 168 броя. Аз защитавах тезата, че липсата на тези дървета ще се компенсира със значителното намаляване на автомобилното замърсяване от чакащите в задръстването коли.

Колегата, който беше принципно против цялото решение за реализиране на кръстовище на две нива при телевизионната кула, бе арх. Д. Димитров. Той оспорваше идеята, като твърдеше, че не само няма да се подобри транспортната ситуация в района, но дори ще създаде нови задръствания…

“Спаси София” и “Група Град” ги нямаше още

При процедурите по влизане в сила на подробния устройствен план, освен засягането на парковата част се яви и друг проблем – приватизираната телевизионна кула с частната собственост върху терена в югозападния ъгъл на кръстовището, което силно затрудняваше развитието на кръга без процедура по отчуждаване.

Независимо от проблемите, подробният устройствен план бе приет, влезе в сила и се пристъпи към изготвяне на технически проект. Проблемите при разработването му също също не бяха малко – техническите параметри на кръговото кръстовище, безконфликтното провеждане на пешеходната връзка между двете части на “Борисовата градина”, пресичането на въздушния електропровод 110 Kv, проблеми с инженерните мрежи и др.

Реализацията на това важно кръстовище обаче бе направена за невероятно кратък срок – 8 месеца. По време на строителството дирекция “Зелени системи” на общината установи изсичане на 75 дървета повече от разрешените 168. Това доведе до глоба на строителната фирма и повишаване на броя на изискваните за компенсаторно залесяване дървета – те станаха повече от 700 и сега красят „Ботевградско шосе“ и вече дават новия облик на този така важен софийски булевард. Тези прекрасни чинари оцеляха и се развиват много добре благодарение на усилията на бившия кмет на район Кремиковци Ивайло Панев за опазването им  – много от новозасадените дървета в София се отчитат като развитие на зелената система, но поради липса на грижи изсъхват след година – две.

В края на 2012 г. кръстовището при телевизионната кула вече работеше Освен че спести много време, нерви и изгорели газове на софиянци, то стана една от емблемите на съвременна София. Удобствата на тангентните трасета са безспорни, като те се реализират последователно, но се мислят комплексно. През 2012 г. започнахме и 2015 г. завършихме кръстовището на две нива при Семинарията, а 2015 г. имах идея да започнем да решаваме въпроса с кръстовището на бул. “Ситняково” и ул. “Шипченски проход”– сега това е изключително тежък пункт в третия обходен ринг на центъра.

Не стигнах до него… но има време …и задръствания…

За това Софийско кръстовище има и една любопитна подробност – камерата за превишена скорост, поставена на бул.“Яворов“ в посока Ситняково. Две години след откриването му софийски полицай ми беше казал, че за  този период камерата е направила над 50 хиляди снимки, на основата на които са наложени глоби. И се пошегува, че ако продължи така още две-три години, ще се избие инвестицията за кръстовището… Дъщеря ми я глобиха със снимка точно от там преди шест месеца, така че може и да се е случила тази прогноза…

Разгледайте личния блог на автора!  

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter