Навиците се сблъскват с промените в Бургас


Иван Филчев

Старите навици са силни и ревниви. В това се убеждават вече повече от месец кметът на Бургас Димитър Николов и работещите в общината, а причината е новата транспортна схема на града, влязла в сила на 26 ноември. Промените са част от проекта „Интегриран градски транспорт”, благодарение на който морския град успя да обнови изцяло автобусния си парк и да подобри инфраструктурата си. Да промениш обаче навици, пуснали корени с години, обаче не е шега работа.

„Изтеглете се навътре. Валидирайте картите”, казва сравнително спокойно една от контрольорките в автобуса. Първата фаза от промяната на навиците на бургазлии включваше реда при качване и слизане. От 7 септември качването в превозното средство се извършва от предната врата. Втората е предвидена за трудноподвижни хора, както и за майки с колички. Слизането съответно става през последните две. Повече от два месеца по-късно промяната в поведението е факт, но все пак е коствала немалко усилия. „Повечето хора свикнаха бързо. Има и такива, които обаче отказват да приемат новото”, сподели ми любезно контрольорката. „С качването през първата врата се справихме сравнително бързо. Недоволството не успя да спечели голям терен. Гневът дойде в последната седмица на ноември, когато беше пусната новата транспортна схема”, каза Весела Йорданова, която отговоря за връзките с обществеността на общината.

Транспортната схема в Бургас е била въведена през 1960 г. Сега, 56 години по-късно, тя се променя за първи път. Няколко поколения са израснали със старите маршрути и изглежда в началото общината подцени този факт. Първоначално заедно с медии бе разигран един от новите маршрути, след което бургазлии имаха на разположение един уикенд, за да разучават и пробват. Това обаче не беше достатъчно. Реакцията не закъсня.

Бургас, схема на градския транспорт

„Два дни по-късно, още в понеделник, всички бяха в шок и ужас. Гневът, притесненията и паниката бяха неописуеми”, признаха от общината. Следват жалби и телефонни обаждания. Кметът Димитър Николов, който по принцип се радва на невероятна подкрепа, предизвика гнева и недоволството на своите съграждани.  „Той го очакваше, но не допускаше, че вълната на недоволство ще бъде толкова силна. Бургазлии просто никога не са мислили, че кметът може да им причини някакви неудобства. Винаги са били на мнение, че градоначалникът, който е на тази длъжност вече трети мандат е този, трябва да се грижи за тях и да им решава проблемите. Изведнъж той им създаде проблем”, споделиха ми служители от общината.

Всъщност какво се случи на 26 ноември? Бургазлии се събудиха с изцяло променен градски транспорт, включващ две бързи линии, свързващи комплекс „Меден рудник” с „Изгрев” и „Славейков”.Създадени бяха няколко захранващи линии, а на същестуващите вече бяха променени маршрутите и номерата. „В новата транспортна мрежа в някои случаи се дублират  участъци. По-голямата част обаче се различава. Най-големият шок е в зона А на Меден рудник. Десетилетия хората са ползвали автобус  211, а сега трябва да качат на тролей, за да стигнат на бързата линия. Това беше шок за тях”, разказа Весела Йорданова.

Купищата жалби не са изненада. Все пак става дума за пилотен европейски проект, разработен от консултанти, посочени от Европейската комисия. Макар че са работили в екип с български специалисти, те не са местни и няма как да познават в детайли навиците на бургазлии. Затова се наложи общината да направи някои отстъпки. След искане на граждани беше възстановен автобус 12А, макар с променен маршрут. Осигурена бе и още една линия, обезпечаваща работещите в северната промишлена зона, които не можеха да отидат на работа. Разкрити бяха и няколко нови автобусни спирки. От общината признават, че месец по-късно нещата са доста по-добре, но има още много път да се извърви, докато бургазлии свикнат с новото. „Навикът е тиранин”, е казал Хораций. В романа си „По пътя” Джак Керуак е написал „Не можеш да научиш стария маестро на нова песен”.

Доволни бургазлии все пак има. Това са онези, пред чиито домове се оказаха новите спирки на бързите линии. Техният глас обаче не се чува толкова. Недоволните винаги са били по-гръмогласни. В промяната на навиците на бургазлии важна роля изиграха и работещите в градския транспорт. „Ако в кампанията не участваха контрольорите и шофьорите, битката щеше да е напълно загубена. Четири-пет месеца бяха обучавани. Отнесоха много ругатни, гняв, но овладяха ситуацията и се справиха. Свършиха работа, която и 100 ПР-агенции нямаше да свършат”, твърди Весела Йорданова.

Бургас, транспортна схема

Новата транспортна схема предвижда и нови възможности за таксуване. Става дума за магнитна карта, с която в продължение на 45 минути е възможно придвижването на цената на един билет. Така предвид големината на града, той може да бъде обиколен на цената на един билет. „Хората не си дават сметка още. Много бургазлии в началото си мислеха, че това е месечна карта, която им изгаря. Всъщност зареждаш определената сума, която няма давност. Вероятно и ние в детайли не обяснихме нещата. Магнитната карта е електронно портмоне”, добавя Весела Йорданова.

В крайна сметка доста вода ще трябва да изтече, докато хората в Бургас свикнат с промените. Бургазлии обаче не трябва да забравят, че трябва да разчистят старото, за да направят път на новото.

 

 

 

 

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter