АРХ. ПЕТЪР ДИКОВ: #МалкиСофийскиИстории. Трети сезон
МИНАЛО НЕДОВЪРШЕНО: 95. Третият градски ринг – най-важната улица на София
Какво се случи с един инвестиционен заем…


арх. Петър Диков

На 01.12. 2020 г. бяха обявени десетте транспортни проекта, за финансирането на които ще се сключи заем от 60 млн. евро (120 млн. лева) с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

На 14.01.2021 г. СОС одобри тегленето на заема, а на 14.09.2021 г. ЕИБ подписаха договора.

В програмата е включено трасето на бул. „Тодор Каблешков“ с пробива от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“ и ул. „Филип Кутев“ от бул. „Черни връх“ с пробива покрай Зоологическата градина до Симеоновско шосе. Бул. „Тодор Каблешков“ заедно с ул. „Филип Кутев“ и бул. „Г.М. Димитров“ е най-важното градското улично трасе на София. Това е най-доброто трасе, което може да изведе сегашния паразитен трафик от центъра на София, да създаде удобни връзки между вече много развитите южни и източни квартали на София и да осигури тяхното качествено обслужване с градски транспорт.

Булевард „Тодор Каблешков“, ул. „Филип Кутев“ и бул. „Г.М. Димитров“ –следва  да го разглеждаме задължително заедно бул. „Асен Йорданов“ и бъдещата Източна тангента на североизток, както и с бул. „Овча купел“ и бул. „Никола Мушанов“ на северозапад.

Това трасе е замислено преди повече от 50 години и в отделните отсечки през тези години е одобрявано с частични регулационни планове. Реализацията му обаче е свързана, както с тежки процедури по отчуждаване – особено  в частите от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“ и от бул. „Черни връх“ до Симеоновско шосе, така и с много голям необходим финансов ресурс и за отчуждаването на терените, и за реализацията му.

При това за цялостното завършване на бул. „Тодор Каблешков“ са необходими сериозни отчуждавания и между бул. „България“ и ул. „Братя Бъкстон“.

Единствената част от това трасе, която бе реализирана преди четири години от бул. „България“ до ул. „Костенски водопад“ бе при отчуждаването преди 13 години за десен Перловски колектор с идеята веднага след изграждането на колектора да се изгради южното платно.

Което се случи десет години по-късно

Друга част от трасето – от бул. „Братя Бъкстон“ до бул. „Цар Борис ІІІ“ бе реализирана преди пет години, но не в съответствие с действащия подробен градоустройствен план, предвиждащ две платна с по три ленти и средна ивица за трамвай, а с по две ленти в посока, без разделителна ивица.

Защо е толкова важно това трасе?

То започва от бул. „Цар Борис ІІІ“ и пресича всички важни радиали на София от югозапад до североизток – бул. „България“, бул. „Черни връх“, Симеоновско шосе, бул. „Драган Цанков, бул. „Цариградско шосе“, бул. „Шипченски проход“, бул. „Ботевградско шосе“, бул. „Владимир Вазов“ и до Северна скоростна тангента.

Ето защо много правилно и трасето от бул. „Ботевградско шосе“ до Северна скоростна тангента също е включено в десетте проекта от заема.

Всички изброени пресичания са и радиалите, по които преминават и най-важните трасета на градския транспорт:

– по бул. „Цар Борис ІІІ“ – трамвай

– по ул. „Братя Бъкстон“ – тролейбус

– по бул. „Стефан Тошев“ – тролейбус

– по бул. „България“ – трамвай

– по ул. „Костенски водопад“ – тролейбус

– по бул. „Черни връх“ – метро и трамвай

– по бул. „Симеоновско шосе“ – автобус

– по бул. „Драган Цанков“ – метро и автобус

– по бул. „Цариградско шосе“ – автобус и тролейбус

– по бул. „Шипченски проход“ – трамвай и бъдещо метро

– по бул. „Ботевградско шосе“ – трамвай

– по бул. „Владимир Вазов“ – бъдещо метро

Това е булевардът, който прави връзка и с трите метродиаметъра, както и с трите единствени за София скоростни трамвайни трасета

За да изпълни това трасе функциите си в градската структура на София обаче трябва да се осигури хомогенен и постоянен профил по цялата му дължина. За съжаление една част – от бул. „Цар Борис ІІІ“ до бул. „Братя Бъкстон“ само преди пет години бе реализирана не в съответствие с действащия подробен устройствен план, предвиждащ две платна с по три ленти и средна ивица за трамвай, а с по две ленти в посока и то без разделителна ивица.

Отсечката пък между Симеоновско шосе и бул. „Цариградско шосе“, която също е с профил две платна с по две ленти и в по-голямата си част е без разделителна ивица, и в момента е извънредно тежко натоварена. Тази част от третия ринг ако не се реконструира спешно заедно с пробива „Черни връх“ – Симеоновско шосе, има опасност да блокира тотално.

И тогава усилията за провеждане на цялото трасе вместо да донесат полза, ще създадат проблеми За тази отсечка преди осем години бяха разработени няколко варианта, но не се стигна до окончателно решение. Най-сериозните проблеми създават решенията на кръстовищата на бул. „Г. М. Димитров“ с ул. „Никола Габровски“, бул. „Драган Цанков“ и ул. „Методи Андонов“, както и възела с бул. „Цариградско шосе“ – разработван  и във вариант на три нива.

Няколко думи и за градския транспорт по трасето. В устройствените разработки се е залагало развитие на трамвайно трасе в разделителната ивица на булеварда. От бул. „Цар Борис ІІІ“ до Симеоновско шосе трамвайното трасе е предвидено и в ОУП и в подробните планове. От Симеоновско шосе до бул. „Шипченски проход“ обаче предвиждането е само в Общия устройствен план.

В тази отсечка трамвайно трасе по действащите подробни планове няма, а и практически е невъзможно да се реализира, поне според мен. Куриозното е, че точно там наскоро бе гледан на експертен съвет екзотичен (това бе най-мекото определение, което измислих) проект за трамвайно трасе от Искърско шосе, през кръговото на Цариградско шосе до бул. „Драган Цанков“ и след това по бул. „Климент Охридски“ и по новото (?) му трасе до Околовръстния път.

Иначе е много добре за южните територии на София, че това най-важно за града ни трасе постепенно, макар и много бавно, се реализира…

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter