АРХ. ПЕТЪР ДИКОВ: #МалкиСофийскиИстории. Трети сезон
НАСТЪПЛЕНИЕТО НА МЕТРОТО: 70. Метростанция „Баучер“ – (не)възможната метростанция
Реализацията на Метростанция „Джеймс Баучер“ е едно от най-странните събития в развитието на Софийското метро


арх. Петър Диков

Втори метродиаметър на метрото в първоначалния си вид бе обявено с трасе от надлез „Надежда“ до хотел „Хемус“. Вече описах с какви усилия и риск това метротрасе бе продължено по бул. „Ломско шосе“, за да се свърже с метродепото „Обеля“.

Софийското метро – част втора. Втори метродиаметър – успехът на риска
Днес всички като че ли приемат метросистемата на София като даденост…

В южна посока обаче, втора метролиния използваше изграденото в края на седемдесетте години трасе от бул. „Патриарх Евтимий“ и Витошка до хотел „Хемус“ с две метростанции – метростанция НДК и метростанция Европейски съюз.

Когато разглеждахме проектите, установих, че тунелът, който трябва да се изгради за изтеглител след изградената метростанция при хотел Хемус, кръстена впоследствие „Европейски съюз“, е с наклон надолу след станцията. Зададох въпрос когато се реши метролинията да продължи на юг към Горни Лозенец какво трябва да се направи с този около 150 метра тунел и проектантите отговориха, че трябва да се разруши и да се прави нов, тъй като наклонът на терена се качва доста стръмно нагоре към Кръста.

При тази ситуация бе недопустимо да се остави така проекта, защото това заплашваше, че едва ли в обозримо бъдеще метрото щеше да продължи на юг.

Тогава предприехме решителни действия да бъдат добавени към проекта изграждане на тунел и още една метростанция – при Кръста

Получихме подкрепа от кмета Борисов и Общинския съвет и започнахме устройствени процедури и изготвяне на технически проекти.

Ала се появи неочакван за мен проблем, породен от много странна реакция на граждански инициативни комитети, нарекли се „За Лозенец“, „За защита на район Лозенец“ и т.н.

Те започнаха да оспорват това предложение и да пречат за продължаването на метрото.

Имаше твърдения, че новото трасе ще застраши изградените сгради от двете страни на бул. „Черни връх“ от бул. „Арсеналски“ до бул. „Джеймс Баучер“…

Оказа се, че живеещите в горната част на Лозенец не желаели метро, още повече – геологията била много сложна и опасна и т. н., и т. н…

Накрая изпратиха донос срещу мен до представителството на Европейската комисия в България

Там се описваха цяла дузина мои грехове, като например, че аз съм щял да приватизирам всички магазини в метростанцията   –  на практика такива изобщо не бяха предвидени… 

Бил съм искал да построя няколко небостъргача на Кръста… 

Нещо повече – брат  ми бил проектирал бизнес комплекс „Белисимо“ на бул. „България“, а го строил „Галчев инженеринг“, които били основни спонсори на ГЕРБ.

“Белисимо” е строен 2004 – 2005 г., та трябва  да имаш ясновидски способности, за да прозреш, че в бъдното ще проима партия ГЕРБ.

Пак по това време аз и в най-мрачните си кошмари съм си представял, че ще стана главен архитект на София

Когато попитах кмета Борисов, да отговарям ли на тая помия, той ми нареди да подготвя обяснения точка по точка и да ги изпратя в представителството на ЕК, което и направих.

Впоследствие ми разясниха, че цялата тази гнусотия е сготвена основно от група собственици на „преместваеми обекти“ в района на Кръста, защото при строителството на метростанцията техните „изключително ценни“ за гражданите на София павилиони трябваше да бъдат премахнати.

Най упорита съпротива бе от собственика на един стъклен павилион, в който се продаваха мобилни телефони

Той въпреки трикратните заповеди за премахване, продължаваше да си стои и отказваше дори да премести стоката си – а тази стока беше доста скъпа…

Едва когато една сутрин багерът наведе кофата си над „преместваемия обект“, за 5 минути всички телефони бяха изнесени и строителството започна.

Имаше и още един проблем – трикратният отказ за съгласуване от Министерството на образованието на отнемането на 150 кв.м. от терена на Професионалната гимназия по облекло за изход от подземния паркинг над метростанцията.

Този проблем се реши с грижа за София след личната намеса на тогавашния министър Даниел Вълчев.

Сега метростанция „Джеймс Баучер“ е една от най-добре работещите по втори метродиаметър, паркингът над нея е пълен, а жителите на Лозенец, които „не желаеха да имат метро и да се харчат залудо парите на Европа“ имат бърз, редовен, удобен и екологичен градски транспорт.

Още за софийското метро⇓⇓⇓

Метро
Днес, 28 януари се навършват 25 години от пуска на първата отсечка на Софийското метро – от Депо Обеля до метростанция Константин Величков

Софийското метро – част първа. Първи метродиаметър – историческият строеж
Каква е приликата и колко месеца е разликата между „Първи метродиаметър“ от софийското метро и магистрала „Тракия“?

Софийското метро. Метростанция Сердика 2 – или как се пази археология
Първият случай в София, при който антична археология се разкрива не при изкопи за ново строителство, а единствено с цел нейното експониране

Софийското метро. Трети метродиаметър – как „Спаси метрото“ спасяваше метрото…
…или #Койданиспасиотспасителите?

СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА: 47. Пътеката от „Дружба“ към метростанция „Цариградско шосе“ – история с неочакван край

Професор Стоян Братоев и неговата гениална идея

 

 

 

 

Ако сте харесали статията, може да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter